22 december 2012

Elektroforming

Al een hele tijd wilde ik kennis maken met elektroforming. Een vriendin heeft zo'n set thuis staan. Dus vorige week heb ik mijn spulletjes bij elkaar gepakt en ben in de auto richting Wijchen gestapt.

Bij elektroforming breng je op een glaskraal een laagje koper aan door middel van elektroforese. Scheikunde en natuurkunde van de middelbare school kwamen goed van pas om het proces te begrijpen.
Om het koper op de glaskraal te laten hechten, moet je de kraal eerst gedeeltelijk met koperverf insmeren. Nadat de verf droog is hang je de kraal samen met een koperplaat in het blauwe elektrolyt. De plus en de min polen aansluiten, de stroom inschakelen en wachten maar....


Als de kraal na een paar uur klaar is, dan is hij voorzien van een blinkend koper laagje. Om hem dan ook nog een oude look te geven, wordt hij even in de ammonia gedaan. Hierdoor krijgt het koper heel snel de groene uitslag die het van nature in de loop van de tijd ook zou krijgen.

De eerste kraal die uit het elektrolyt te voorschijn werd getoverd was een kraal naar voorbeeld van kralen van Paya van Dyck van Ons11 kunst op maat uit Antwerpen.

De tweede kraal is een eigen ontwerp: "Man at the waterside"
De kraal had ik ontworpen als een ringtop, maar daar is hij te fragiel voor. Het is bij deze dus gewoon een kunstwerkje geworden om naar te kijken :)

Het elektroformen is zo leuk om te doen. De combinatie van glas met koper vind ik prachtig en het biedt heel veel mogelijkheden. Dus mijn verlanglijstje is na vorige week weer wat langer geworden.


1 opmerking: