27 april 2013

Elektroforming... vol spanning!

In december schreef ik al eens eerder over elektroforming. Toen heb ik bij een vriendin thuis zitten spelen.
Sinds deze week heb ik een eigen elektroform set in huis.
En vandaag heb ik hem in gebruik genomen met een proefkraaltje.
Eerst even uitproberen of het allemaal wel werkt zoals het hoort, voordat ik mijn mooie kralen aan de stroom ga hangen.

Wat was elektroforming ook al weer?
Bij elektroforming breng je op een glaskraal een laagje koper aan door middel van elektroforese. 
Om het koper op de glaskraal te laten hechten, moet je de kraal eerst gedeeltelijk met koper geleidende verf insmeren. Nadat de verf droog is, hang je de kraal samen met een koperdraad in het blauwe elektrolyt. De plus en de min polen aansluiten, de stroom inschakelen en wachten maar....
De koper ionen uit de koperdraad gaan via het elektrolyt naar de kraal met koper geleidende verf. Daar vormen ze een dun laagje koper. De koperdraad wordt dus steeds dunner en de kraal steeds dikker. Zonder scheikunde en natuurkunde van de middelbare school was dit proces abacadabra geweest denk ik.


Hopelijk gaat alles goed, dan kunnen deze 2 kralen ook snel in het blauwe badje gaan zwemmen. 

Als ze klaar zijn dan zal ik de resultaten laten zien.
Dit biedt weer leuke nieuwe uitdagingen als toevoeging aan mijn kralen. Ideetjes genoeg!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten