20 april 2012

Toveren met zilverklei

Al heel lang wilde ik zilverklei en glas combineren, maar ja door alle drukte kwam het er natuurlijk niet van.
Van de Kerstman kreeg ik een mooi boek over het verwerken van zilverklei en vorige week heb ik een startpakket gekocht. Allemaal handige hulpmiddeltjes en een pakje zilverklei van 7 gram.

Zilverklei of Art Clay Silver is kneedbaar zilver. Het ziet er uit als gewone klei, maar bestaat uit zilverpoeder, organisch bindmiddel en water. De klei is makkelijk te vormen en dat geeft je heel veel mogelijkheden bij het maken van je eigen sieraden. Tijdens het bakken verandert de klei in puur zilver (99%). Het bindmiddel verbrandt namelijk en het water is er al uit gegaan tijdens het drogen.







Toen ik het startpakket open maakte lag ik helemaal in een deuk over de hoeveelheid klei. 7 gram zilver is namelijk heel weinig. Ik denk dat het een stukje klei was van 1 x 2 x 0,4 cm.

Wat kan je daar nou van maken? En kost dat echt bijna €20?





Eenmaal aan het kneden heb ik de helft van mijn stukje klei gebruikt om er een schelpje van te maken. Die laat je een dag drogen. Of, als je sneller wilt, kan je hem drogen met de föhn. Dan ga je schuren, zodat je werkstuk netjes glad wordt. Het droge en geschuurde werkstuk moet dan afgebakken worden. De oven voor mijn glaskralen is ook geschikt voor zilverklei, dus die wordt nu ook een keer gebruikt om echt iets te bakken en niet alleen om iets af te koelen, haha. Een half uurtje op 650 graden sudderen. Als het weer is afgekoeld is het helemaal wit. En dan komt de grote truc. Je gaat het werkstuk borstelen en schuren en terwijl je daarmee bezig bent gaat het steeds meer blinken en wordt het in je handen gewoon zilver.

Ik vind het net toveren!

Mijn eerste werkstukje is een kleine schelp van 1,5 x 2 cm.
Op de foto is goed te zien dat ik onvoldoende heb geschuurd voordat het werkstukje de oven in ging. Het is niet mooi glad. Maar met dit experiment zijn er wel weer heel veel mogelijkheden geboren.


2 opmerkingen:

  1. Oei, dat is wel duur 'spelen' met zilver. Nou ja, zilver is sowieso prijzig natuurlijk. Hoeveel gram heb je wel niet nodig voor een ring? Wat ga je nu met de schelp doen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit was een half pakje = 3,5 gram. Voor een ring wordt bij een workshop meestal 10 gram gebruikt. Het schelpje ligt te wachten op een strand sieraad :)

      Verwijderen