08 mei 2012

Waar moet ik beginnen?

Soms wordt ik gewoon moe van alle ideeën die ik in mijn hoofd heb. Er zitten te weinig uren in een dag en er zit al helemaal te weinig energie in mijn lijf om al die ideeën tot uitvoering te brengen.


Vandaag weer even lekker in de tuin gewerkt. De sering moest nodig gesnoeid worden.
Maar daar zitten allemaal mooie bloemen aan, zei mijn zoon, dat is toch zonde. Waarna hij aan de slag ging en er een mooi bloemstuk van heeft gemaakt wat nu in de woonkamer pronkt.
Heerlijk buiten met planten en bloemen bezig zijn, genieten is dat.

Eenmaal binnen wil mijn zoon samen met mij een Elfen pak ontwerpen en ook een keer gaan maken. Op mijn vraag hoe hij dat wil doen gaat hij direct aan de slag en begint een patroon te tekenen.  "En dat gaan we dan maken van stof en leer op de naaimachine..."
Tsja, de naaimachine, die heb ik al heel lang niet aangeraakt, maar daar kan je ook zulke leuke en mooie dingen mee maken.

En geïnspireerd door mijn zoon die graag tekent, ben ik ook weer aan het nadenken over tekenen. Jaren lang heb ik mijn ei kwijt gekund in het tekenen van stillevens, landschappen en mensen. Mijn teken spullen gingen altijd mee op vakantie en als we tijdens een wandeling even gingen zitten, zat ik te schetsen. En 's avonds bij de tent werd die tekening dan verder uitgewerkt. Heel wat schriften en aantekeningen van mijn studie zijn opgevrolijkt met schetsen van hoofden van de studenten die naast of voor mij zaten in de collegebanken.
Tsja, al heel lang geen potlood meer aangeraakt om een mooie tekening te maken.

En dan heb ik het nog niet over mijn glaskralen. Als ik achter de brander kruip weet ik soms gewoon niet waar ik moet beginnen. Ik schrijf al mijn ideetjes op zodat ze niet kwijt raken. Maar de lijst wordt nooit korter, alleen maar langer. Dan zie ik weer een mooie kraal van iemand anders, of soms gewoon een mooie kleurcombinatie op het werk of tijdens het boodschappen doen en ja hoor, daar is weer een idee geboren.
En als ik achter de brander zit vliegen de uren voorbij en moet ik alweer stoppen, omdat ik andere verplichtingen heb, of omdat mijn energie op is en mijn handen niet meer kunnen maken wat ik in mijn hoofd heb bedacht.

Soms zou ik willen dat ik mijn hoofd eens stil kon zetten of leeg kon maken en niet overal ideeën in zou zien.

Gelukkig heb ik wel veel achter de brander kunnen zitten de afgelopen weken. Hier een paar resultaten.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten