20 maart 2012

Frit..."frit"? I am in love with frit!

Weer zo'n woord dat ik regelmatig gebruik en waarvan mensen vragen wat het nu eigenlijk betekent.

"Frit" staat niet in de Van Dale en het staat ook niet in Engelse of Spaanse woordenboeken.
In het Franse woordenboek vind je:

Frire = bakken, fruiten
Il/elle frit = hij/zij/het bakt

Hmmm, daar heb je dus ook weinig aan als het om glas gaat.

Frit is zo iets waar je gewoon kennis mee moet maken als je glaskralen maakt.
Je weet wel, het komt op je pad en je bent op slag verliefd. Frit is zo iets waar je steeds weer nieuwe inspiratie door krijgt en waar je niet op uitgekeken raakt...




Nou vooruit dan, ik zal het eerlijk zeggen. Ik hou wel van het verzamelen van frit.
Kijk dit is mijn frit verzamelingetje.

Ik zeg heel bewust verzamelingetje, want als je weet wat er allemaal te koop is, dan is dit maar een klein beetje.





Frit bestaat eigenlijk uit allemaal hele kleine glassplintertjes.
Dat kan in effen kleuren, maar door verschillende kleuren bij elkaar te doen, krijg je de prachtigste fitmixen.
Pandora's Box is zo'n mix die op een kraal van ivoor glas de mooiste kleurcombinaties geeft.





Hier zie je hoe kralen eruit zien waar frit op of in is verwerkt:





En bij jij al in love with frit?




1 opmerking: