04 maart 2012

Recycling

Theeglas

Glas zie je overal om je heen.
De ruiten van je huis en van je auto, je limonadeglas. De verpakking van levensmiddelen is ook vaak van glas gemaakt. En een theeleut als ik drinkt haar thee natuurlijk uit een theeglas.


Het glas wat ik gebruik voor mijn kralen is weer heel ander glas. Dat komt uit een speciale winkel waar ze niet alleen glas verkopen, maar ook alle andere materialen die je nodig hebt voor het maken van glaskralen of andere glaskunst.

Het glas wordt in de fabriek gekleurd en gevormd tot glasstaven. Die glasstaven worden in lengtes van ongeveer 30 cm geknipt, zodat het makkelijk te verwerken is. Heel veel kleuren glas heb ik zo thuis op voorraad.

wijnflesMaar waarom maak ik het mezelf zo moeilijk en gebruik ik geen "afvalglas" wat ik gewoon in de glasbak in mijn eigen schuur kan vinden?
Tsja dat is natuurlijk alleen maar transparant, buin of groen. En nog belangrijker, ik weet niet wat de COE is van dat glas. De COE is de uitzettingscoefficient van het glas.
Al het glas wat ik gebruik heeft een COE van 104. Dat wil zeggen dat het na verwerking uitgezet is tot 104% van de oude waarde. Zo is er ook glas met COE 92.
Wanneer je glas van COE 104 en 92 door elkaar gebruikt, gaan je kralen gegarandeerd barsten. Dit komt doordat de ene glassoort uitzet en de ander krimpt bij verwerken.
Dus het is wel handig om te weten wat de COE is van het "afvalglas".

En toch heb ik vandaag gespeeld met afvalglas, omdat ik nieuwsgierig was en bij anderen heb gezien dat het kan. Allereerst ben ik in de schuur een oude wijnfles te lijf gegaan met een hamer. Dat viel nog tegen. Ik dacht dat ik die met 1 klap wel in duizend stukjes zou slaan. Maar na 4 keer meppen was het dan toch gelukt.
Een aantal van die stukjes heb ik op de brander gesmolten en tot stringers getrokken (lange dunne staafjes glas). Met die stringers heb ik dan weer kraaltjes gemaakt.
Dit gaat dus goed zolang je maar het glas van 1 fles tegelijk gebruikt en niets gaat mengen.
Bij het verwerken van het glas kwam ik er achter dat het heel erg taai glas is. Dat wil zeggen dat het lang duurt voordat het smelt en dat je veel weerstand van het glas voelt bij het verwerken.
Maar het resultaat is leuk. Recycling kralen!

blog_recycling 

Van boven naar beneden:
- een stuk van de kapot geslagen wijnfles
- stringers
- kleine kraaltjes
- een SonBead (pandora style

3 opmerkingen:

  1. Dat is toch heel goed gelukt als ik zo die foto zie.

    Verwerk je alleen glas of werk jij ook met metalen die je tot sieraden maakt?

    Groetjes
    Leon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Leon,
    Ik verwerk de kralen ook tot sieraden met onder andere metalen, maar ook leer, suede en bijvoorbeeld zijden koord.
    Op mijn website vind je heel veel voorbeelden: www.sonbeads.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen