06 maart 2012

Zeeuwse zuinigheid

Hoewel ik al meer dan 20 jaar niet meer in Zeeland woon, blijft het woordje "zuinig" mij als geboren en getogen Zeeuw achtervolgen.
Ook bij het maken van kralen kan ik heel zuinig zijn. Geen glas verspillen als dat niet nodig is.
Zoals jullie weten gebruik ik voor mijn kralen glasstaven van ongeveer 30 cm lang. Maar die blijven natuurlijk geen 30 cm. Ze worden bij iedere kraal korter. Totdat je op het punt komt dat je zo weinig glas meer over hebt dat je de keuze hebt: Het glas opzij leggen of je vingers verbranden!
Nu kan ik heel ver gaan zonder mijn vingers te verbranden, maar als het glas nog zo'n 4 a 5 cm is, houdt het toch echt wel op.
Wat doe je met al die losse eindjes? Die plak je als zuinige Zeeuw aan elkaar!
Door de juiste kleuren weer bij elkaar te zoeken en een uurtje losse eindjes te plakken achter de brander, heb je weer een heleboel glasstaven gemaakt.
Dit is iets waar ik het nog niet eerder met andere kralenmakers over had gehad. Ik had eigenlijk ook geen idee wat anderen met hun "losse eindjes" deden.
Foto Sarah Hornik

Totdat afgelopen week deze foto van Sarah Hornik op FaceBook verscheen.
Sarah stelde de vraag wat iedereen deed met de losse eindjes. Zij plakte ze aan elkaar en was er zo achter gekomen dat ze voorheen toch wel heel veel glas weggegooid had.
Haar stelling: "recycling short rods = not a waste of time".
Niet te geloven, maar binnen een dag had ze 95 reacties en 69 "likes" op haar FaceBook pagina van kralenmakers over de hele wereld die hetzelfde deden of andere vergelijkbare oplossingen hadden.


Zo blijkt mijn Zeeuwse zuinigheid dus helemaal niet zo Zeeuws te zijn :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten